Befejeződött a harmadik félévem, mindjárt itt a negyedik, és ez az első alkalom, hogy online oktatással kezdünk. Az előző két félévben csak év közben váltottunk a jelenlétiről erre, de most elsőnek ezzel a megoldással kezdünk... Ha ez az egész félévben kitart, akkor már majdnem a fél (tervezett) egyetemi képzésemet online folytattam... és ebbe nagyon furcsa belegondolni.
A harmadik félév nagy részét Pesten töltöttük barátommal, de a végére, a vizsgaidőszakra megint hazaköltöztünk hozzájuk, Erdélybe. Az első hetekben még sikerült bejárogatnunk, de sajnos hamar lebetegedtünk, így onnantól kezdve a végéig online oktatásban volt részünk. A mostani időkben jogosan merülhet fel a gondolat, hogy vajon a koronát kaptuk-e el, viszont sajnos nem tudjuk. Valószínű, de nem voltunk tesztelve, így csak önkéntes karanténba vonultunk, már amennyire azt az egyetem engedte.
Ugyanis voltak olyan gyakorlatok és labor foglalkozások, amiken, ha nem vettél részt, akkor lényegében buktad a tárgyat, ami az egymásra épülés miatt azt is jelenti, hogy akár egy egész évet csúszhatsz emiatt... Na és ilyenkor kell mérlegelni, hogy akkor mit is kéne csinálni. Bemenni vagy nem menni. A legtöbb ember, legalábbis akikről hallottam, csak akkor maradt otthon, amikor belázasodott, majd másnap már ment is be az egyetemre, hogy ne maradjon le, meg hát ő már ugye úgy érezte "jól van".
Ebből kifolyólag azt hiszem nem csoda, hogy lebetegedtünk, ugyanakkor meglepő volt, hogy a baráti körünkből rajtunk jött ki a legjobban.
Miután túlestünk a betegeskedő időszakon, szinte rögtön jött a félévünk következő csavarja, ami nem más volt, mint a már emlegetett online átállás, végül pedig megérkeztek az utolsó hetek, amik már régi ismerősként köszöntek ránk. Őszintén, nem tudom mikor éreztem stabilan minden nap ilyen erős gyomorideget, mint a mostani félévben. Az utolsó laborok teljesítése és az utolsó házik leadása már így is sok volt a lelkemnek, hisz végig bennem volt, hogy ha eddig sikerült minden és ennyit dolgoztam már érte, akkor nem most kéne elrontani.... De még ezeken kívül is ott voltak az utolsó ZH-k, ahol az eddigieknél is többen és feltűnőbben csaltak az emberek. Ennek pedig meg is lett az eredménye: a tanárok is bekeményítettek és különböző retorziós megoldásokat vetettek be a hallgatók ellen... elég sikeresen.
A legtöbb egyetemen a vizsgaidőszak a legnehezebb és legrosszabb része a félévnek. Nálunk kicsit máshogy van: mire végig szenvedted a szorgalmi időszak 14 hetét, a vizsgaidőszak már a megkönnyebbülés és felüdülés időszaka. Csak négy vizsgát kell letenni egy hónap alatt? Nincsenek házik, laborok és ZH-k? A legszebb időszak a félévben. Bár tény, hogy idén beárnyékolta az Adatbázisok nevezetű tárgy szóbeli vizsgájának ténye, de őszintén, már annak örültem, hogy meglett belőle az aláírásom és egyáltalán mehettem vizsgázni. (Ugyanakkor nem egyszer hangoztattam, hogy nekem már annyi is elég lesz, majd ha lesz annyi lelki erőm, egyszer a távoli jövőben el is megyek belőle vizsgázni...) Összességében ez volt az eddigi legleterhelőbb félévem, de nézzük is, mely tárgyak gondoskodtak erről:
Kezdeném is mindenki kedvencével, a méltán híres szórótárggyal, melynek beszédes neve könnyen elárulja mivel is foglalkozunk a tárgy keretei között, de talán azt nem, miért is olyan fontos egy mérnökinformatikus életében. Az adatbázisokat talán csak az informatika egy érdekes apró részének látja az emberfia, viszont itt nálunk ez a tárgy gondoskodik arról, hogy lehetőleg csak válogatott emberek végezzék el a szakot, és szerezzenek végül diplomát. Legalábbis mi ezt hallottuk már gólyatáborban is, illetve rögtön a tárgy első előadásán is, nem mástól, mint az előadótól.
Őszintén, ez a tárgy okozta az egyik legtöbb stresszt, a lehetetlen beugróival és a kétszáz oldalas jegyzetével, de a végére azt hiszem egészen megszerettem, és szerencsére büszkén mondhatom, hogy elvégeztem, tehát elméletileg még mindig van esélyem megszerezni azt a diplomát.
Őszintén, ez a tárgy okozta az egyik legtöbb stresszt, a lehetetlen beugróival és a kétszáz oldalas jegyzetével, de a végére azt hiszem egészen megszerettem, és szerencsére büszkén mondhatom, hogy elvégeztem, tehát elméletileg még mindig van esélyem megszerezni azt a diplomát.
Ami nekem jó taktikának bizonyult, hogy először a könyvön rágtam végig magamat, majd utána néztem vissza az összes előadást (kétszeres gyorsításban), így már volt fogalmam róla, miről is beszél az előadó, sőt még a bizonyításokat is egészen megértettem. Nehéz tárgy, mivel máshogy kell hozzáállni, mint a legtöbb más tárgyunkhoz, viszont, ha az ember ráveszi magát és leül megtanulni, akkor egyáltalán nem lehetetlen vállalkozás. Tény, hogy egy kis szerencse is kell hozzá.
ZH-k száma: 1 || Kredit: 5 || Szóbeli vizsga
ZH-k száma: 1 || Kredit: 5 || Szóbeli vizsga
Kommunikációs hálózatok 1.
Őszintén, ez volt az a tárgy, aminek a laborjait a legjobban élveztem. Már a készülést is. Nagyon érdekes volt számomra ez a téma, tetszett ahogy egyre jobban és részletesebben merülhettünk bele a hálózatok világába. Az egyetlen problémám az volt, hogy egy nagyon furcsa srácot kaptam labortársnak, akivel nem igazán találtuk meg a közös hangot... így hiába voltak élvezetesek a feladatok, ez a kedves fiúcska erősen beárnyékolta. Ez volt az a tárgy, ahol elkaptak egy rakat csalót ZH közben, így pár napra rá kihirdettek egy "ZH védés" nevű eseményt. (Bár nem ez volt a pontos megnevezése, mégis talán ez írja le legjobban.) Ha jól emlékszem, ezt péntekre tervezték, így csütörtökön mindenki idegesen várta, hogy kap-e emailt, amelyben tudtára adják, hogy köteles másnap megjelenni és elbeszélgetni az oktatókkal az irományáról. Miután mindenkiről feltételezték, hogy csalhatott, így senkinek sem volt egy nyugodt csütörtöki napja, még annak sem, aki egyébként készült a ZH-ra becsületesen. Engem szerencsére nem választottak ki, így csak egy napot töltöttem elsápadva és gyomorideggel. (Borzasztóan nem szeretek szóbelizni.) Végül pedig egy egész jó jeggyel le is zártak, így idén már meg is kezdhetem a tárgy második részének tanulását, hisz a negyedik félévben következik a Kommunikációs hálózatok 2., ami már vizsgás tárgy, ellentétben az első részével.
ZH-k száma: 1 || Kredit: 4 || Félévközi jegy
Elsőnek megismerkedtünk a C-vel, majd jött a C++ és végül a Programzás lapjai 3. tárgy keretei között beletanultunk a Java-ba is. Azt hiszem nem lepek meg senkit, aki már foglalkozott programozással, hogy egyelőre a Java-t találom a kedvencemnek. Nincs memóriakezelés, és a stringekkel sem kell harcolni, egyszerűen csodás. Sajnos a tárgy előadójáról már nem mondható el ugyanez. Legalábbis az, hogy csodás lenne. Borzasztóan sok felesleges "vicces" sztorit mond, és az a tipikus megmondó ember, aki nagyon hisz abban, hogy neki van igaza és igazából mindenki úgy gondolkozik, ahogy ő. De leginkább az a hit erős benne, hogy ő márpedig vicces. Így pedig olyan kevés szó esik a tananyagról, hogy az ember jobban jár, ha a ppt-ről próbálja megérteni az elsajátítandó tudást, mert az órán garantált, hogy el fog veszni a sok felesleges sztori közben.
A tárgy fénypontja idén is a házi feladat volt, ahol én ismét egy aknakereső játékot csináltam, de idén már grafikusan. Nem tudom miért vagyok ennyire oda ezért a játékért, de már a program készítését is nagyon élveztem, hát még amikor a végtermékkel játszani is tudtam. Sajnálom, hogy a negyedik félévben már nincs ilyen konkrétan csak programozós tárgy, ezek voltak eddig a kedvenceim.
ZH-k száma: 0 || Kredit: 5 || Félévközi jegy, házi feladat
Rendszerelmélet
A tárgyról azt ígérték, hogy olyan lesz, mint a fizika és az analízis szerelemgyermeke, ami számomra semmi jót nem jelentett, mivel ezzel a két tárggyal szenvedtem meg eddig a legjobban. Ugyanakkor valami varázslatos fordulat történt a tárgy első házijának az idejében: valahogy mégis csak megszerettem a tárgyat és őszintén tök jól elvoltam a házi megírásával, amiből egyébként három is volt. A vik wikin van egy szuper összefoglaló pdf, ami nagyon sokat segített nekem, mind a házikban, mind a ZH-kra való felkészülésben.
ZH-k száma: 2 || Kredit: 4 || Félévközi jegy, házi feladat
A tárgy, amitől jobban rettegtem, mint az Adatbázisoktól. Őszintén, nem túl komoly szinten tanultuk ezt a témakört még gimnáziumban, de már akkor se ment igazán, és nem teljesen értettem, pedig az még egy teljesen bevezető, kedves kis anyagrész volt. Ahogy számítottam rá, ez a tárgy nem került be a kedvenceim közé, pedig egyébként érdekes volt, és még majdnem szerettem is, csak egyszerűen nem nekem lett kitalálva.... Olyannyira nem, hogy életem első egyetemi kettesét is erre a tárgyra kaptam, de így legalább megélhettem az "én és a kettesem" felejthetetlen boldogságát.
ZH-k száma: 1 || Kredit: 5 || Írásbeli vizsga
Szoftvertechnológia
A tárgy előadója ugyanaz volt, mint a Programozás alapjai 3.-on, így igyekeztem elkerülni az előadásokat, végül a nagyházi idejében sajnos muszáj volt elkezdenem bele-belenézni, mert egy ekkora projektet nehéz lett volna csak "kiguglizni". Azt hiszem a legmélyebb pontja volt a félévnek az utolsó nap a házi leadása előtt. Utólag egy egész kedves emlék, hogy annyian ültünk otthon, mindenki a maga gépe előtt, és szenvedtünk a házinkkal, miközben közös playlistről hallgattuk a zenét és Discordon keresztül beszélgettünk. Emlékszem, csak szendvicset készíteni és teát főzni álltam föl egész nap, különben végig a gép előtt ültem és próbáltam a végére érni a végtelennek tűnő diagrammoknak és táblázatoknak. Ez a házi azért volt igazán kegyetlen, mert úgy kellett egy játékot megalkotnunk, hogy semmit se kódolhattunk, csak modellezés és tervezés... Hát van ennél gonoszabb?
Végül a házi sikerült, így nyugodtan mehettünk vizsgázni, ami a következő nehézség volt, de végül sikeresen megugrottuk mind.
Végül a házi sikerült, így nyugodtan mehettünk vizsgázni, ami a következő nehézség volt, de végül sikeresen megugrottuk mind.
ZH-k száma: 0 || Kredit: 4 || Írásbeli vizsga, házi feladat
Kódolástechnika
A kötelező tárgyak közül szerintem a legjobb előadója egyértelműen ennek a tárgynak van a harmadik félévben. Egyrészt remek aranyköpései voltak az órákon, másrészt egy kevés rávezetéssel nagyon jól lehetett érteni az anyagot, annak ellenére, hogy az első előadáson nagyjából fél óra után elvesztem, és semmit, de semmit nem lehetett értelmezni abból, amit a táblára felírt.
Kicsit olyan volt ez a tárgy, mint a Digitális technika első félévben, eleinte nem igazán éretetted mi történik, de a végére egészen kikerekedett a dolog. Összességében egészen szerettem, pedig elég csúnyán indult a kapcsolatunk.
ZH-k száma: 1 || Kredit: 4 || Írásbeli vizsga
Az a tipikus gazdaságis tárgy, amit még jelenléti oktatásban is nagyjából lehetetlen nem ötösre kihozni. Még az élő ZH-k alatt is használhatnak a hallgatók nyomtatott segédanyagokat, így legrosszabb esetben is az egész csak egy szövegértési feladat. A biztonság kedvéért vettem fel, hogy mindenképp legyen olyan tárgyam, ami húzza az átlagomat fölfelé, illetve igyekszem minél hamarabb túllenni a kötelezően választható tárgyakon. Azon túl pedig, hogy könnyű teljesíteni, egészen érdekes is, legalábbis még mindig jobb, mint egy marketing előadás, ahol Dezső Bence remek marketingfogásait emlegeti büszkén az előadó... (A negyedik félévem első óráján történt az eset, és ekkor döntöttem el, hogy nem fogok erre a tárgyra bejárni...) Szóval mindenképp ajánlom olyanoknak, akiknek a gazdaságis tárgyaktól hidegrázásuk van.
ZH-k száma: 2 || Kredit: 2 || Félévközi jegy
Szerver oldali Javascript
Szerettem volna felvenni egy szakmaibb szabadon választható tárgyat is, ami azért nem alapoz túl komoly ismeretekre és nem terhel le nagyon a kötelező tárgyak mellett. Egy felsőbbéves barátom ajánlotta a szerver oldali javascriptet, ami rögtön felkeltette az érdeklődésemet, hisz mindig is szerettem weboldalakkal szöszmötölni. Erre azt hiszem a legjobb példa jelenleg ez a blog, bár tény, hogy merőben más megközelítése volt a tárgynak, hisz nem tartalmat kellett gyártani, hanem egy weblap keretrendszerét kellett megalkotni. Szabadon választhattunk projekt témát, én egy csoki cserélő oldalt készítettem, ahol az emberek be tudtak regisztrálni, a profiljukhoz hozzá tudtak adni csokikat, amiket kerestek vagy kínáltak... és logikus lenne, hogy utána még az oldalon belül fel s tudták volna venni egymással a kapcsolatot, de idáig nem terjedt a tudásom, már ezekkel a fent felsorolt lehetőségekkel is bőven megszenvedtem. Az előadó nagyon fiatal, így elég lazák és szórakoztatóak az órák, ráadásul már korona előtt feltöltötte az egész féléves anyagot youtube-ra is, szóval, ha esetleg gondolkozol, hogy felvennéd, vagy akár csak egyszerűen érdekelne a dolog, nyugodtan nézz rá a videósorozatára ITT.
Szerintem egy baromi jó szab.vál. tárgy, amivel tanul is az ember, szórakoztatja is, és nem terheli le túlságosan.
Szerintem egy baromi jó szab.vál. tárgy, amivel tanul is az ember, szórakoztatja is, és nem terheli le túlságosan.
ZH-k száma: 0 || Kredit: 2 || Félévközi jegy, házi feladat
Szóval így telt a harmadik félévem. Néhol élveztem, hogy online kell teljesíteni a tárgyakat, hisz sokkal jobban tudtam a magam ütemében haladni, viszont maga az egyetemi élmény borzasztóan hiányzott. A ZH-k utáni ünneplések, a fizikailag is közös tanulások és készülések, na meg a különböző körök és kolis bulik. Nagyon remélem, hogy minél hamarabb ezek a dolgok is a félévünk részét fogják képezni ismét, mert nagyon elkeserítő lenne, ha úgy fejeznénk be az egyetemet, hogy összesen egy félévig élhettük volna meg az egyetemista lét egészét a VIK-en.
Ha bármi kérdés felmerült volna benned, nyugodtan hagyj egy kommentet itt alul, vagy email-ben is megkereshetsz: nina.ambivalentina@gmail.com
0 komment