A második félévem || BME VIK

 Azt hiszem kicsit megkéstem a második félévem beszámolójával. Már legalább három különböző időpontban nekiültem ennek a bejegyzésnek, de csak nem akart elkészülni. Most, hogy már a következő, azaz harmadik félévem lenne a terítéken, úgy döntöttem, muszáj befejeznem ezt a posztot, hisz szeretném, ha kerek egész lenne az egyetemi beszámolóm, elejétől a végéig. 

Persze, sajnos itt már belerondítottam az elképzelésbe, hisz lassan egy év távlatából szemlélem a második félévemet, már tudom, mi várt rám ezután... De remélem így is tudok hasznos információkkal szolgálni azoknak, akik esetleg a BME mérnökinfó szakán gondolkoznak. 

Talán senkinek se kell megemlítenem, hogy beütött a korona, így nagyjából a 4-5. héttől kezdve online oktatásra váltottunk, én pedig hirtelen ötlettől vezérelve Erdélybe költöztem egy kis időre. Egy kis, beláthatatlan intervallumú időre. (Bár eleinte ezt nem tudtam.) Persze, ez nem volt annyira abszurd, mint ahogy leírva tűnhet. A barátom onnan származik, szóval hozzájuk mentünk haza, Székelyudvarhelyre. 

Így a második félévem lényegében úgy telt, mintha Erasmusoztam volna. Mivel barátom barátait is hazaparancsolta az egyetem, így végre megismerhettem őket, hisz igen, ez előtt csak egyszer voltam náluk pár napot, és akkor nem igen találkoztam sok ismerősével, barátjával... Utólag belegondolva tényleg igazán őrült ötlet volt vele tartani, de azt hiszem, egy igazán nagy kaland kerekedett ki belőle számomra, aminek nagyon-nagyon hálás vagyok, hiszen minden klisé és túlzás nélkül egy tényleg nagy élményben volt részem: új ország, új emberek, új szavak és új helyek.
Külön érdekes volt számomra megtapasztalni a határon túli magyarok életét, hisz én, aki Budapesten született és nőtt fel, nem nagyon láttam bele soha, mégis mit jelent kisebbségként élni egy országban. 
Érdekes volt megtapasztalni, hogy bár "külföldön" vagyok, a városon belül mindenki magyarul beszél, a boltok nevei, a hirdetések mind magyarul vannak... Néha el is felejtettem, hogy épp nem Magyarországon vagyok, de persze mindig volt valami, ami visszahozott a valóságba: a boltban lejjel kell fizetni, és hiába a magyar beszéd.... de itt néha valami egészen máshogy, és más szavakkal beszélnek, mint amit én megszokhattam. 
De nem is ez lepett meg a legjobban, hanem az, hogy mennyire könnyen beleszoktam és megszerettem mindezt. Így ezekkel az új élményekkel, nekem egy egészen másfajta karantén-időszakom lett, ami miatt nagyon hálás vagyok, hisz nem is tudom, mikor lett volna különben erre esélyem vagy alkalmam, hogy így megismerjem a barátom otthonát és barátait.

Viszont ez a bejegyzés még mindig főleg az egyetemről szól, így térjünk is vissza tárgyakhoz és az online oktatáshoz. Nálunk a Teams lett a teljeskörűen használt platform, minden előadásunk és gyakorlatunk ezen keresztül zajlott. Olyan szempontból ez borzasztóan megkönnyítette a félévet, hogy eltörölték emiatt a kötelező jelenlétet, így nem tudtál azért tárgyat bukni, mert nem lett meg a beugród, nem vettél részt egy órán. (Az első félévben ez nem kevés stresszt okozott, így nagyon hálás voltam, mikor kihirdették a változtatást.) Illetve szinte minden előadás és gyakorlat megtekinhető volt a későbbiekben is, videó formátumban, ami erősen megkönnyítette a ZH-kra való felkészülést.

A tárgyaim listája nem igazán változott az első félévhez képest, aminek a beszámolóját ITT találjátok. Összesen két új tárgyam volt, ezek a Számítógép architektúrák, illetve a Rendszermodellezés névre hallgattak. Minden más tárgy az előző félévben is hallgatott verzió 2. kiadása volt, illetve a Digitális technikától könnyes búcsút vehettem, mert az csak első féléves tárgy. Viszont, csak hogy izgalmas legyen a félévem, felvettem két kötelezően választható tárgyat is. Az egyik az Ergonómia volt, amiről nem hiszem, hogy sokat tudnék mesélni, a másik viszont az Érzelmek logikája volt, Mérő László tartotta és már előzetesen el kell áruljam, hogy egyszerűen a legjobb köt.vál. tárgy, amit az ember választhat a VIK-en. Én legalábbis rettentően élveztem. De később mesélek róla bővebben is. Most jöjjenek a főbb tárgyak részletesen:


Analízis 2. 
Talán az egyik legnehezebben online tanítható tárgyam volt. A gyakorlatvezetők nehezen találtak a táblaíráshoz hasonlóan hatékony módszert, ráadásul nem is voltak rá felkészülve, így elég sokáig sínylődtünk különböző kétes megoldásokkal. Őszintén, nekem egészen a legvégéig hiányzott, hogy lássam a táblaképet, hogy együtt gondolkodjunk. Nem volt más megoldás, így jó volt, hogy egyáltalán volt gyakorlat - hallottam olyanról, ahol meg se tartották, csak konzultációt tartottak, az anyagot mindenki dolgozza fel maga...- de nehéz volt tényleg elsajátítani az átadottakat. Ráadásul várt ránk még ebben a félévben egy Analízis szigorlat is az első és második féléves anyagából, a kapott jegy pedig igen nagy mértékben beleszámít a diplománkba, (már ha lesz, haha) szóval kellően izgultunk, hogy mi lesz, hogy lesz. Ráadásul pont akkortájt írtuk volna az első ZH-t, amikor az egész online átállás történt, így az is eléggé kísérletire sikeredett. 
Végül a tárgy szerencsésen meglett, ráadásul jobb jeggyel, mint első félévben, de rendesen megszenvedtem vele, így nagyon örültem, hogy elválhatnak útjaink.
ZH-k száma: 2 || Kredit: 6 || Félévközi jegy

Analízis szigorlat
A szigorlat feltétele a félévközi jegy megszerzése Analízis 2.-ből, amit bár szinte utolsó pillanatban, de végül sikerült megszereznem, így mehettem szigorlatozni. Elég sokat felejtettem már az első féléves anyagból, de szerencsére ekkortájt hatalmas akciókat tartott a Mateking.hu- így ingyen tudtam beszerezni az Analízis 1 és 2 kurzusaikat, amik iszonyatosan jó szolgálatot tettek. (Szóval bátran ajánlom bárkinek, aki szenved ezzel a tárggyal, tényleg érthető, követhető és hasznos.)
A szigorlat kreditet nem ér, egyszerűen egy jegy, aminek meg kell lennie, és majd egyszer a diplomában fog igazán számítani.
ZH-k száma 0 || Kredit: 0 || Írásbeli vizsga


Bevezetés a számításelméletbe 2. 
Őszintén, az első félévben a legijesztőbb tárgy volt, a szóbeli vizsga miatt, viszont egyben a legérdekesebb is, számomra. Szeretem ezt a kicsit elméletibb matekot, amiben nincs feltétlen konkrét számolás, csak definíciók, tételek és ezekből kell kilogikázni a megoldásokat. Ebben a félévben a gráfokat elemeztük ki, ami eleinte nagyon megfoghatatlan volt számomra, de a végére nagyon megszerettem. Az az egy ZH, ami volt, az is jól ment, és megint csak a Mateking vált nagy hasznomra, hiszen nagyon jól kidolgozott ez a kurzusuk is. Őszintén nem tudom, hogy éltem volna túl ezt a félévet Mateking nélkül. Nekem rengeteget segített. 
A második vizsgánk is szóbeli lett volna, viszont a körülmények miatt inkább nem szóbeliztették le az embereket kamerán keresztül, hanem egy írásbeli megoldást kaptunk, amit sajnos elrontottam, és azóta is bánom, hogy nem próbáltam meg még egyszer azt a vizsgát. Nem lett rossz jegyem így, de jobb lett volna mégis egyel jobbat kapni, hiszen úgy éreztem tényleg értem és szeretem ezt a tárgyat.
ZH-k száma: 1 || Kredit: 5 || Alapvetően szóbeli, most írásbeli vizsga

A programozás alapjai 2.
A mai napig nem értem pontosan, hogy is volt ez a tárgy, de valahogy meglett, szerencsére. A második félévben a C++ alapjait tanultuk, illetve ebből is kifolyólag az objektum orientált programozás alapelveit. Itt kellett volna a legjobban működnie az online oktatásra való átállásnak, de muszáj elmesélnem, hogy ez volt az egyetlen előadás, ahol megtörtént, hogy fél órán keresztül lenémítva tartotta az előadást a kedves előadó, a kommentekre nem reagált, és a másik előadót is kinyomta telefonon, aki pont azért hívta, hogy elmondja neki, hogy le van némítva. 
Bár igaz, hogy előre felkészítettek minket a felsőbbévesek, hogy borzalmas lesz a tárgy, főleg a Prog1 után, amit az előadó nagyon szépen kidolgozott, mondhatni elkényeztetett minket. 
A lényeg, hogy meglett ez is, ráadásul valahogy egy egészen jó jeggyel.
ZH-k száma: 2 lett volna, de csak 1 volt || Kredit: 6 || Félévközi jegy

Fizika 2.
A legprofibban megoldott online tárgy, kár, hogy az első féléves kalandjaim után, már elment tőle a kedvem, így csak arra koncentráltam, hogy valahogy legyen meg. Az előadások nem voltak élőben megtartva, viszont nagyon hamar felkerültek Youtube-ra, igazán profi videókként, szóval talán ez volt a legkönnyebben tanulható tárgy a félév során, ami egész ijesztő, ahhoz képest, hogy mennyire sokat szenvedtem vele az első félévben. Így viszont azt hiszem egészen boldogan és kibékülve válhattunk el egymástól, és végre tényleg elmondhatom (talán), hogy az életben többet nem tanulok fizikát. 
ZH-k száma: 1 || Kredit: 4 || Írásbeli vizsga


Rendszermodellezés
Eleinte nem értettem, bár azt hiszem ez nem meglepő, a legtöbb egyetemi tárggyal való kapcsolatom így kezdődött eddig. Viszont a nagy házi írása közben kezdett egyre jobban megtetszeni, így a félév további részében egészen lelkesen tanultam és készültem rá... Nos, sajnos ez nem volt elég a zh-hoz, amire őszintén, akármennyit is készültem, csak tippelésből tudtam megoldani egy igen gyenge hármasra. Sőt, az is csak póton sikerült, első körben úgy hasaltam el, hogy csak pislogtam a képernyőre, ahol egyik feladat után görgettem a másikra, hátha ahhoz hozzá tudok már szólni. Nos, nem tudtam, de végül nagy nehezen meglett az a hármas... Én pedig rájöttem, hogy a rendszermodellezés nem az én irányom.
ZH-k száma: 1 || Kredit: 4 || Félévközi jegy

Számítógép-architektúrák
Őszintén, baromira kedveltem ezt a tárgyat, már az elejétől kezdve. Szerintem nagyon jó és szórakoztató volt a nem imsc-s előadó. Ráadásul mindig is szerettem ilyesmi dolgokról olvasni, mint a számítógép egyes részeinek felépítése és működése. Szerencsére a tárgy is szeretett engem, hiszen kifejezetten jó jeggyel zártam belőle a félévet. 
ZH-k száma: 1 || Kredit: 4 || Írásbeli vizsga

Ergonómia
Az első kötelezően választott tárgyam. Ez annyit tesz, hogy egy gazdaságis tárgyakat tartalmazó listából el kell végeznünk négyet, azaz nyolc kreditnyit. Kötelező, de azon belül viszont választható. Kicsit furcsa a lista, de szerencsére többnyire elég komolytalan, ugyanakkor viszonylag hasznos és érdekes tudást lehet így megszerezni. Így, online félévben természetesen egyszerűbb volt, mint a szokásos jelenléti formában, viszont visszatekintve úgy látom, hogy bőven voltak a tananyagának olyan részei, amik a hasznomra váltak azóta. Jelenléti oktatásban nem egyszerű, de meg lehet csinálni egy minimális készüléssel jó jegyre.
ZH-k száma: 2 || Kredit: 2 || Félévközi jegy


Érzelmek logikája
A sok száraz reál tárgy után felüdülés volt egy kicsit a pszichológiáról, az emberi elméről és különböző kísérletekről hallgatni Mérő Lászlótól, aki úgy adta az egészet elő, mintha mesedélutánt tartott volna, legalábbis jelenléti oktatásban. Szerettem így is bejárni az előadásokra, viszont néha már zavaróan eltért a tárgyról és csak úgy sztorizgatott. Ezen sokat segített az online oktatás, mivel minden egyes diasorhoz külön hanganyagot vettek fel, és így muszáj volt tömörebben, a témánál maradva előadnia a mondanivalóját. Én nagyon élveztem a tárgyat, igazán érdekes volt és felüdülés volt egy kicsit más szegletét használni az agyamnak. Ez is egy köt.vál. tárgy, és csakis ajánlani tudom. Nekem az eddigi legjobb választott tárgyam volt.
ZH-k száma: 2 || Kredit: 2 || Félévközi jegy

Összességében a félévem átlagban jobban sikerült, mint az első. Ebben persze sokat segítettek a töltelék tárgyak, illetve az, hogy már jobban beleszoktam az egyetembe, jobban tudtam beosztani is az időmet, és persze, az online oktatás is. Őszintén én úgy érzem, nekem sokat segít ez a helyzet, szeretem, hogy fel vannak véve az órák és úgy oszthatom be az időmet, ahogyan én szeretném.
Persze emberileg nem egyszerű a négy fal között megmaradni, és éreztem is, hogy hiányoznak azok a nagy közös ünneplések és lazítások egy-egy zh vagy vizsga után, amiket megszoktunk és megszerettünk az első félévben. Viszont én úgy látom, mindkét verziónak megvannak a maga pozitívumai. 

Nektek milyen volt ez a szokatlan félév? Hogy viseltétek? 

Ar-themes Logo

Ar-themes

Phasellus facilisis convallis metus, ut imperdiet augue auctor nec. Duis at velit id augue lobortis porta. Sed varius, enim accumsan aliquam tincidunt, tortor urna vulputate quam, eget finibus urna est in augue.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése